Pagina's

7 nov 2011

OudGoed (2)

Zelfs in deze kerstdrukte heb ik nagedacht over ons oud linnengoed project. Vooral met de nadruk op nagedacht....., en verder heb ik een rood schoollapje geborduurd.

Maar om met mijn oma te beginnen, aan wie deze quilt wordt opgedragen; door een ongelofelijk toeval heb ik een aantal foto's van haar in handen gekregen. De foto's, in combinatie met de verhalen van mijn moeder, vullen voor mij het beeld van haar leven.
Dat begon in Rotterdam, in 1902, als jongste en enig meisje van een klein gezin. Haar vader overleed toen zij 3 was, waardoor het gezin terug ging naar Den Helder.
Daar en op Texel woonde familie, die hielpen bij de opvoeding van de kinderen.
Op de foto is zij 7 of 8 jaar oud en borduurde waarschijnlijk haar eigen rode letterlapje op de katholieke lagere school.
Ik heb een letterlapje uit 1910 gezocht en dat geborduurd (18x11cm) voor het 'oudgoed' project. Hierdoor was mijn belangstelling voor letterlapjes gewekt en heb ik gezocht naar een boekje over dit onderwerp. Ik kon niets vinden, wel veel foto's op het net en bij haar.
Hoe ik het lapje ga verwerken op de quilt, zien jullie 20 januari, wordt vervolgd dus....En nu ga ik even bij Marcella en Monica op bezoek om hun vorderingen te bekijken.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...