Pagina's

7 nov 2011

OudGoed (3)

Het leuke aan dit 'oud linnengoed' project is, dat je een maand de tijd hebt om erover na te denken. En soms doe je er iets aan te doen, anders blijft het in je hoofd spoken. Deze maand heb ik een beetje zitten schuiven met knoopjes en de kantjes vastgezet, die al eerder opgespeld waren. De kantjes zijn soms heel oud, soms nieuw en hier vooral gesorteerd op breedte en kleur.
De parelmoerknoopjes, afgeknipt van oude overhemden, zijn om en om opgenaaid. Soms de parelmoer kant boven, soms de gespikkelde kant.
De letter, de bandjes en knoopjes zijn op oud linnen genaaid, geknipt uit een laken dat ik kocht op een brocante. De mooie stukjes van het laken gebruik ik in een volgend blok.
Daar ben ik al mee begonnen, geïnspireerd door het handwerk van het eiland Marken. Dit stukje 'vernaaid lint' is geborduurd in de verlengde kruissteek. Verder ben ik bezig met 'stopwerk', alleen de namen van de steekjes al: schuintjes, lommertjes, tjalkmansschuitjes... Ik haal de patroontjes uit het boek Marker borduren van de KAV Praktische School.
Tijdens het borduren heb ik veel aan mijn oma gedacht, hoe vaak zou zij de knopen aan de overhemden van haar broers hebben gezet, als enig meisje van het gezin.

Op deze foto is zij, denk ik, 15 en als ik naar haar kijk zie ik mijn dochters en Donna in haar terug. Het voorzichtig, verlegen lachje op haar gezicht, haar hand, die verraad hoe gespannen zij is voor deze foto.

Wil je nog meer 'oudgoed' zien, bij Monica, Marcella en Joke kan je volgen hoe zij verder zijn gegaan.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...